Polityka ochrony małoletnich pacjentów

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

 

Polityka ochrony małoletnich pacjentów w Specjalistycznej Przychodni Stomatologicznej TRIO-DENT

Celem wprowadzenie Polityki jest działanie dla dobra małoletniego pacjenta / dziecka i w jego najlepszym interesie, poprzez zapewnienie mu bezpieczeństwa, szacunku i godności. Każdy pracownik Przychodni realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa oraz procedur wewnętrznych i własnych kompetencji.

Zasady rekrutacji personelu

  • Podczas rekrutacji personelu, który będzie miał kontakt z pacjentami małoletnimi bierze się pod uwagę m.in. wykształcenie, uprawnienia, kwalifikacje zawodowe, przebieg dotychczasowego zatrudnienia oraz stosunek do ochrony praw dzieci, zapewnienia im szacunku i bezpieczeństwa.
  • Kandydaci do pracy lub współpracy w jakiejkolwiek innej formie (umowa cywilnoprawna, praktyka zawodowa, staż itp.) podlegają weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  • Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub w ramach analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną. Do sprawdzenia osoby w Rejestrze placówka potrzebuje danych kandydata: imię, nazwisko, data urodzenia, pesel, nazwisko rodowe, imię ojca, imię matki
  • Kandydaci, którzy będą mieć bezpośredni kontakt z małoletnim pacjentem mają obowiązek dostarczyć informacje z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  • Kandydaci, którzy posiadają obywatelstwo inne niż polskie, powinni przedłożyć pracodawcy również informację z rejestru karnego państwa swojego obywatelstwa.
  • Kandydaci, którzy w okresie ostatnich 20 lat mieszkali poza Polską mają obowiązek nie tylko poinformować w którym państwie lub państwach przebywali, ale także załączyć wyciąg z rejestrów karnych uzyskiwanych do celów działalności zawodowej związanej z kontaktami z dziećmi, jakie obowiązują w kraju /krajach ich przebywania. W sytuacji, gdy dane państwo nie prowadzi tego typu rejestru osoba dopuszczona do pracy z małoletnimi składa pracodawcy oświadczenie stwierdzające ten fakt oraz potwierdzające niekaralność tej osoby za przestępstwa wymienione w powyższych przepisach
  • Informację z Krajowego Rejestru Karnego przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub w analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi pacjentami a personelem

  • Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez kierownictwo oraz personel TRIO-DENT w kontaktach z małoletnimi pacjentami jest działanie na rzecz ich dobra.
  • Personel medyczny ma obowiązek:
  1. umożliwić obecność rodzica lub opiekuna prawnego podczas wykonywania czynności diagnostycznych i leczniczych osoby małoletniej co zapewni jej niezbędne poczucie bezpieczeństwa i komfortu
  2. traktować małoletniego pacjenta z szacunkiem, zachowując w kontakcie z nim spokój i cierpliwość
  3. dbać o przestrzeganie ich praw pacjenta
  4. zwracać uwagę na symptomy krzywdzenia małoletnich
  • Personel medyczny w miarę możliwości powinien:
  1. uwzględniać zgłaszane indywidualne potrzeby małoletniego pacjenta, o ile nie stoją one w sprzeczności z prawidłowym wykonaniem świadczenia medycznego
  2. pozwolić małoletniemu pacjentowi na wypowiadanie się w kwestii planowanych lub udzielanych mu świadczeń, a pacjenci powyżej 16 roku życia mają prawo do pełnej informacji medycznej i decydowania o procesie diagnostyczno-leczniczym
  3. zachować wyrozumiałość w relacjach z małoletnimi pacjentami i ich przedstawicielami ustawowymi i opiekunami prawnymi pamiętając, że w niektórych sytuacjach mogą znajdować się poza strefą swojego komfortu.

Katalog zachowań zabronionych

  • Niedozwolone są wszelkie zachowania personelu, które miałyby na celu wywołanie u małoletniego pacjenta strachu, poczucia zagrożenia lub przymusu podczas udzielania świadczeń zdrowotnych.
  • Niedozwolone jest wymuszanie na małoletnim pacjencie określonych zachowań czy współpracy z personelem medycznym przy pomocy krzyku
  • Niedozwolone jest wyśmiewanie małoletnich pacjentów, poniżanie ich lub etykietowanie.
  • Niedozwolone jest kontaktowanie się bezpośrednio z małoletnim pacjentem z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.
  • Niedozwolone jest dotykanie małoletniego pacjenta w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.

Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta

  • Każda osoba będąca członkiem Personelu jest uprawniona i zobowiązana do reagowania, w przypadku podejrzenia, że małoletniemu pacjentowi dzieje się krzywda
  • Niniejsza procedura ma za zadanie wspierać członków Personelu w realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta.
  • Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia u małoletniego pacjenta podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej
  • Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie doprowadzić do rozwiązania umowy z osobą dopuszczającą się takiego naruszenia.
  • Źródłem krzywdy małoletniego pacjenta może być zachowanie osoby będącej członkiem personelu Przychodni, zachowanie rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, bądź innej osoby bliskiej lub osób trzecich
  • Krzywda małoletniego pacjenta może przybierać różne formy: przestępstwo na szkodę dziecka /znęcanie się, wykorzystanie seksualne/, inna forma krzywdzenia nie będąca przestępstwem /krzyk, kary fizyczne, poniżanie/, zaniedbanie potrzeb życiowych związanych z żywieniem, higieną lub zdrowiem
  • W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego pacjenta jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, należy niezwłocznie poinformować Policję dzwoniąc pod numer 112.Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
  • W przypadku podejrzenia, że opuszczenie Przychodni przez małoletniego pacjenta w towarzystwie rodzica lub opiekuna prawnego będzie godziło w jego dobro, w tym zagrażało jego bezpieczeństwu, należy uniemożliwić jego oddalenie się i niezwłocznie wystąpić do sądu rodzinnego o wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
  • W przypadku podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej, należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty przez osobę do tego uprawnioną /lekarz, pielęgniarka/
  • Osoba wszczynająca procedurę dokonuje wstępnej diagnozy sytuacji w związku z zaistnieniem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej i przeprowadza rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej, a także, w miarę możliwości, z osobą stosującą przemoc. Następnie wypełnia formularz Niebieska Karta – A. /
  • W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego pacjenta lub doszło do innego zagrożenia jego dobra ze strony rodziców lub opiekunów prawnych należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w jego sytuację.
  • Gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie wiemy, jak je zakwalifikować – należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego dla miejsca zamieszkania małoletniego pacjenta o wgląd w sytuację rodziny.
  • Procedura interwencji, gdy małoletni pacjent doznaje krzywdzenia ze strony personelu medycznego Przychodni
  • W przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego pacjenta przez personel medyczny, należy podjąć kroki interwencyjne zależne od zaistniałej sytuacji. Należy powiadomić o zaistniałym fakcie Kierownika Medycznego Przychodni
  • Interwencja w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez personel medyczny polega na przeprowadzeniu przez Kierownika Medycznego Przychodni lub osobę przez niego upoważnioną czynności opisanych niżej.
  • Gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra małoletniego należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
  • Gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne lub się powtarza, pracownik zostaje odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi pacjentami do czasu wyjaśnienia sprawy
  • W przypadkach niejasnych lub wątpliwych osoba odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z personelu. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.

Osoby odpowiedziane za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamiania sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury Niebieskiej Karty

  • Każda osoba podejrzewająca krzywdzenie małoletniego pacjenta raportuje ten fakt Kierownikowi Medycznemu Przychodni

Za prowadzenie interwencji odpowiada Kierownik Medyczny TRIO-DENT

  • Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego pacjenta polega na sporządzeniu pisemnego zawiadomienia, opisującego najbardziej dokładnie zdarzenie ze wskazaniem danych pokrzywdzonego pozwalających na identyfikację /imię, nazwisko, pesel, adres/ oraz danych potencjalnego sprawcy/ co najmniej imię, nazwisko, i inne dane umożliwiające identyfikacje w tym dane dotyczące relacji np. matka – dziecko/, i przesłaniu go do najbliżej jednostki Policji lub prokuratury.
  • Kierownik Medyczny Przychodni prowadzi rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dziecka -pacjenta, zawierający co najmniej liczbę poszczególnych przypadków krzywdzenia, ze wskazaniem osoby zgłaszającej, osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie oraz daty i rodzaju podjętej interwencji
  • W przypadku, gdy do ujawnienia krzywdzenia małoletniego pacjenta doszło pod nieobecność Kierownika Medycznego osobą odpowiedzialną za prowadzenie interwencji jest osoba zgłaszająca, która stwierdziła konieczność interwencji.

Zasady ochrony dostępu do Internetu

  • Na terenie Przychodni TRIO-DENT małoletni pacjent korzysta z Internetu za zgodą rodzica/opiekuna prawnego i na udostępnionym przez niego urządzeniu.

Zasady ochrony wizerunku małoletniego pacjenta

  • Dane osobowe małoletniego pacjenta podlegają ochronie na zasadach zgodnych z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27.04.2016
  • Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych w Przychodni są dostępne w polityce prywatności https://www.triodent.com.pl/polityka-prywatnosci/

Zasady dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich

  • Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich co najmniej raz na dwa lata podlegają przeglądowi pod kątem ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności przepisami
  • Kierownik Medyczny Przychodni lub osoba przez niego upoważniona raz na dwa lata dokonuje przeglądu Rejestru sprawców na tle seksualnym, ustalając czy członek personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim pacjentom lub uczestniczy w ich udzielaniu, nie został wpisany do tego rejestru
  • Kierownik Medyczny Przychodni lub osoba przez niego upoważniona odbiera oświadczenia od członka personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim pacjentom lub uczestniczy w ich udzielaniu, o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w XIX i XXV dziale Kodeksu Karnego, w art. 189 a i art.207 Kodeksu Karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego oraz ,ze nie toczy się przeciwka niemu postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące wyżej wskazanych przestępstw
  • Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich są umieszczone w widocznym miejscu Przychodni oraz na stronie internetowej.
  • Każda Pracownik Przychodni, niezależnie od formy prawnej, w jakiej został zatrudniony potwierdza na piśmie, że zapoznał się z niniejszymi Standardami Ochrony Małoletnich i zobowiązuje się je stosować
  • Każdy pracownik Przychodni, niezależnie od formy prawnej w jakiej został zatrudniony potwierdza na piśmie, że zapoznał się z Kodeksem bezpiecznych relacji z Pacjentem-Dzieckiem, który stanowi załącznik do niniejszej Polityki

 

English EN German DE Polish PL Portuguese PT Spanish ES Ukrainian UK