KLAUZULA INFORMACYJNA DLA PACJENTÓW I ICH PRZEDSTAWICIELI USTAWOWYCH
Prosimy o zapoznanie się z klauzulą informacyjną dotyczącą ochrony danych osobowych naszych Pacjentów i ich przedstawicieli ustawowych:
- Administrator danych: Administratorem Państwa danych osobowych jest Spółka TRIO-DENT., zwana dalej: „Administratorem”. Można skontaktować się z Administratorem pisząc na adres: 00-622 Warszawa ul Polna 3, telefonując pod numer: 22 826 20 64, adres e-mail klinika@triodent.com.pl
- Inspektor Ochrony Danych: W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z przetwarzaniem dotyczących Państwa danych można skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych na adres e-mail: iod@triodent.com.pl lub pisemnie na adres Spółki z punktu 1 powyżej.
- Celem i podstawą prawną przetwarzania Państwa danych jest:
- Realizacja umowy na świadczenie usług lub podjęcie działań przed zawarciem umowy na żądanie Pacjenta – art. 6 ust. 1 lit. b RODO,
- zapewnienia opieki zdrowotnej, udzielanie świadczeń zdrowotnych i usług medycznych, ochrona zdrowia, diagnozy medycznej, leczenie, profilaktyki zdrowotnej związanej z ciągłością leczenia, prowadzenia, przechowywania, udostępnianie dokumentacji medycznej (art. 6 ust. 1 lit. c RODO oraz art. 9 ust. 1 lit. h RODO w zw. z ustawą o działalności leczniczej, ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawą o systemie informacji w ochronie zdrowia, Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (dalej jako Rozporządzenie Ministra Zdrowia)
- zapewnienie ciągłości opieki zdrowotnej, zarządzanie systemami i usługami opieki zdrowotnej, w tym m.in. rejestracja Pacjenta, identyfikacji tożsamości podczas rejestracji oraz przed udzielaniem świadczeń zdrowotnych, kontakt w związku ze świadczoną usługą (np. przypomnienie o wizycie, poinformowanie o możliwości odbioru wyników badań), realizacja umowy z płatnikiem, odbieranie, archiwizacja oświadczeń woli Pacjenta, zarządzanie placówką medyczną, wykonywaniem innych czynności pomocniczych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a także czynności związanych z utrzymaniem systemu teleinformatycznego; (art. 6 ust. 1 lit. c RODO oraz art. 9 ust. 1 lit. h RODO w zw. z ustawą o działalności leczniczej, ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawą o systemie informacji w ochronie zdrowia, Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (dalej jako Rozporządzenie Ministra Zdrowia)
- Realizacji praw pacjenta, w tym prawa do wyznaczenia osoby upoważnionej do udostępnienia jej dokumentacji medycznej lub/i informowania jej o stanie zdrowia oraz udostępniania dokumentacji medycznej lub/i informacji osobie upoważnionej w szczególności w zakresie udzielania informacji lub dokumentacji medycznej, a także odbieraniu i archiwizacji oświadczeń, w których upoważniają Państwo inne osoby do dostępu do dokumentacji medycznej oraz udzielania im informacji o Państwa stanie zdrowia – podstawa prawna art. 6 ust. 1 lit. c RODO oraz art. 9 ust. 1 lit. h RODO, ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Rozporządzenie Ministra Zdrowia;
- Zapewnienia zabezpieczenia społecznego oraz zarządzania systemami i usługami zabezpieczenia społecznego, np. wystawienie zaświadczenia lub zwolnień lekarskich (art. 9 ust. 1 lit. c RODO, art. 9 ust 2 lit. h RODO w zw. z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawą o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa)
- w celu prewencji chorób w związku z zadaniami realizowanymi w interesie publicznych w dziedzinie zdrowia (dla m.in. celów bezpieczeństwa, monitorowania i ostrzegania zdrowotnego, zapobiegania chorobom zakaźnym i innym poważnym zagrożeniom zdrowotnym, profilaktyki chorób, promocji zdrowia, edukacja zdrowotna) (art. 9 ust. 2 lit. i RODO, art. 9 ust. 2 lit. g RODO w zw. z przepisami szczególnymi wydanymi w celu wypełnienia ww. celów),
- w celu profilaktyki niezwiązanej z ciągłością leczenia w związku z realizacją zadań w interesie publicznym, np. poprzez przesłanie za pomocą środków komunikacji na odległość informację o tym, że znajduje się on w przedziale wiekowym, gdzie statystycznie i zgodnie ze stanem wiedzy medycznej mogą u niego wystąpić różne choroby (art. 6 ust. 1 lit. e RODO);
- w zakresie, jaki jest niezbędny dla ochrony żywotnych interesów Pacjenta lub innej osoby (art. 6 ust.1 lit. d RODO),
- Przekazania materiałów informacyjnych dotyczące sposobu korzystania z naszych usług np.: dotyczących usprawnień/utrudnień w dostępie do usług, konieczności przygotowania się do badania (art. 6 lit. f RODO – prawnie uzasadniony interes administratora);
- zapewnienia jakości i bezpieczeństwa świadczonych usług w zakresie świadczeń usług medycznych i zarządzania nimi poprzez nagrywanie rozmów w ramach kontaktów telefonicznych (art. 6 ust. 1 lit. f RODO – prawnie uzasadniony interes administratora)
- Realizacja obowiązków wynikających z przepisów prawa, w szczególności księgowych oraz podatkowych (art. 6 ust. 1 lit. c RODO zw. z np. art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości),
- w celach rozpatrzenia zgłoszenia reklamacyjnego (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO);
- w celach analitycznych – lepszego doboru usług do potrzeb naszych pacjentów, ogólnej optymalizacji naszych produktów, optymalizacji procesów obsługi, budowania wiedzy o naszych pacjentach, analizy finansowej – będących realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO);
- w celach wskazanych w treści zgód na przetwarzanie danych osobowych – jeśli takie zgody były wyrażane (art. 6 ust. 1 lit. a RODO lub art. 9 ust. 2 lit. a RODO – w zakresie danych szczególnej kategorii),
- działań marketingu produktów i usług własnych przy wykorzystaniu następujących form komunikacji newsletter (wysyłka biuletynu informacyjnego), rozmowy głosowe (marketing telefoniczny), przesyłanie informacji handlowej (wiadomości e-mail), przesyłanie informacji handlowej (wysyłka sms), w tym prowadzenia ankiet satysfakcji pacjenta, przesyłania informacji marketingowych na podany nam adres – będących realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO);
- Ustalenie, dochodzenie roszczeń i obrona przed roszczeniami z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (art. 6 ust. 1 lit. f RODO oraz art. 9 ust. 2 lit. f RODO w zakresie danych szczególnej kategorii).
- Źródło pozyskania danych i zakres danych: Co do zasady dane uzyskujemy bezpośrednio od Pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego, w tym osoby trzeciej, tj. np. opiekuna prawnego. Możemy pozyskać dane od innych podmiotów medycznych, w tym w ramach przesłanych wyników badań np. od laboratorium lub w ramach udostępniania dokumentacji medycznej jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych (przekazane dane stanowią np. wynik badań lub znajdują się w dokumentacji medycznej),
- Dobrowolność lub konieczność podania danych: W przypadku korzystania z usług medycznych podanie danych osobowych jest wymogiem przepisów prawa w celu prowadzenia dokumentacji medycznej. Nie podanie danych w zakresie nie wynikających z przepisów prawa gdy służą do realizacji usług medycznych, np. e-mail, nr telefonu jest dobrowolne, ale utrudni nam wzajemny kontakt. Podanie danych przetwarzanych w celu zawarcia umowy jest dobrowolne, aczkolwiek niepodanie danych uniemożliwi wykonanie usług lub zawarcie umowy, a następnie jej rozliczenia. Podanie danych przetwarzanych na podstawie przepisów prawa jest niezbędne w celu wykonania obowiązków prawnych. Podanie danych przetwarzanych w związku z reklamacją jest dobrowolne, niemniej konieczne w celu jej obsłużenia. W pozostałym zakresie podanie danych jest dobrowolne.
- Odbiorcy danych: Państwa dane osobowe mogą być przekazywane:
- Innym podmiotom leczniczym w celu zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń, podwykonawcom na nasze zlecenie czynności, np. prace protetyczne;
- Organom publicznym, otrzymującym dane w związku z realizacją obowiązków prawnych administratora, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, NFZ, organom samorządów zawodów medycznych, konsultantom w ochronie zdrowia, Ministerstwu Zdrowia, organom podatkowym, ZUS, Towarzystwom Ubezpieczeniowym,
- Pracodawcom,
- Osobom przez Państwa upoważnionym przez Pacjenta lub przedstawiciela ustawowego do otrzymywania informacji o stanie zdrowia jako Pacjenta, jak również do dokumentacji medycznej;
- bankom, instytucjom płatniczym,
- Podmiotom świadczącym usługi z zakresu doręczania korespondencji i przesyłek,
- Podmiotom świadczącym usługi z zakresu księgowości i finansów, audytorskie, kontrolne, prawne i windykacyjne,
- podmiotom wspierające nas w zakresie teleinformatycznych i IT, firmom serwisującym sprzęt medyczny, firmom doradczym z zakresu m.in. ochrony danych osobowych, dostawcy rozwiązań z zakresu utrzymania usługi rozmów, a w zakresie działalności marketingowej – firmom prowadzącym działania marketingowe, firmom niszczącym i archiwizującym dokumenty.
- Transfer poza EOG: Państwa dane osobowe co do zasady nie będą przekazywane do państw trzecich. Jednak w przypadku zdecydowania się na leczenie ortodontyczne z Align Technology dane będą transferowane poza EOG do USA na podstawie odpowiednich umów w związku z wiążącymi regułami korporacyjnymi stosowanymi przez Grupę Align. W przypadkach przekazania stosowane są odpowiednie i właściwe zabezpieczenia wymagane przez przepisy o ochronie danych osobowych oraz umożliwia się uzyskanie kopii danych przekazanych do państw trzecich. W tym celu uzyskania większej ilości informacji prosimy o kontakt na adres e-mail lub korespondencyjny z pkt 2 powyżej.
- Okres przetwarzania danych: Państwa dane będą przechowywane
-
- przez okres ustawowy wymagany dla danych medycznych wyznaczony właściwym przepisem prawa – co do zasady jest to 20 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, a w zakresie dzieci do ukończenia 2 roku życia – 22 lata, z wyjątkiem: (i) dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia lub (ii) dokumentacji medycznej zawierającej dane niezbędne do monitorowania losów krwi i jej składników – w ww. przypadkach dokumentacja jest przechowywana przez okres 30 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, ponadto (iii) zdjęcia rentgenowskie przechowywane poza dokumentacją medyczną pacjenta są przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie, (iv) skierowania na badania lub zlecenia lekarza, które są przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza lub 2 lata licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono skierowanie – w przypadku gdy świadczenie zdrowotne nie zostało udzielone z powodu niezgłoszenia się Pacjenta w ustalonym terminie, chyba że pacjent odebrał skierowanie; (v) dane w zakresie ZUS ZLA (L4) – 3 lata licząc od końca roku kalendarzowego w którym wystawiono dokument,
- w przypadku przetwarzania danych osobowych w celu wypełnienia obowiązków oraz celu prewencji chorób w związku z zadaniami realizowanymi w interesie publicznych w dziedzinie zdrowia przez okres konieczny do realizacji obowiązków i zadań wynikających z poszczególnych przepisów prawa;
- w związku z profilaktyką niezwiązaną z ciągłością leczenia w związku z realizacją zadań w interesie publicznym – przez okres prowadzenia działań lub do momentu złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
- w przypadku przetwarzania niezbędne dla ochrony żywotnych interesów Pacjenta przez okres realizacji ww. celu;
- w związku z nagrywaniem rozmów na Naszej infolinii – 3 miesiące lub do momentu złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
- w przypadku złożonej reklamacji przez czas jej rozpatrywania, a następnie 1 rok lub do momentu złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
- dane przetwarzane w związku z rozliczeniami księgowo-podatkowymi są przetwarzane przez czas wskazany przepisami prawa;
- dane przetwarzane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu będą przechowywane przez czas realizacji interesu, chyba że zostanie złożony sprzeciw wobec przetwarzania danych,
- dane przetwarzane na podstawie zgody będą przetwarzane przez okres realizacji celu nie dłużej niż do momentu wycofania zgody,
- dane przechowywane w związku z ustaleniem, dochodzeniem i obroną roszczeń są przetwarzane do momentu ich przedawnienia.
- Prawa osób fizycznych: Ma Pani/Pan prawo żądać od Administratora dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a także wycofania zgody w każdym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
- Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych: W zakresie przetwarzania danych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO) lub gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e RODO) mają Państwo prawo wnieść w dowolnym momencie sprzeciw wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Państwa szczególną sytuacją. Administratorowi nie wolno już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
Jeżeli dane osobowe są przetwarzane na potrzeby marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na potrzeby takiego marketingu, w tym profilowania. Wtedy to Administratorowi nie wolno przetwarzać danych w celach marketingowych.
- Prawo skargi do organu nadzorczego: Mają państwo prawo wnieść skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznają Państwo, że Administrator przetwarza dane w sposób naruszający przepisy o ochronie danych osobowych: Urząd Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, kancelaria@uodo.gov.pl, tel. 22 531 03 00.
- Profilowanie, zautomatyzowane decyzje: Dane osobowe nie są profilowane. W oparciu o Państwa dane osobowe Administrator nie będziepodejmował wobec Pani/Pana zautomatyzowanych decyzji, w tym decyzji będących wynikiem profilowania.